Aapies kijken en krodillen aaien! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Eva Smit - WaarBenJij.nu Aapies kijken en krodillen aaien! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Eva Smit - WaarBenJij.nu

Aapies kijken en krodillen aaien!

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

16 Februari 2008 | Gambia, Kololi

Hee hallo allemaal!!..

Het is alweer een week geleden dat ik een bericht gestuurd heb, dus het word weer hoog tijd. Ten eerste iedereen bedankt voor de leuke berichtjes! Echt leuk om te lezen. Het was best een drukke week deze week. Maar dat is juist wel lekker. Ik typ nu alleen in een beetje een aparte positie, met het toetsenbord op mn schoot. Dit komt doordat ze hier bij het internetcafe de boel geschilderd hebben en het is nog nat. Dus als ik gewoon ga typen worden me armer nog witter dan dat ze nu al zijn! Maar goed, maakt niet uit.. Deze weer hebben we veel gedaan dus genoeg te vertellen!

Zondag:
Nadat we aan de Gambia film hadden gewerkt gingen we met Henk en Jose naar het Bijilo Forest Park. Dat is een soort apenpark vlakbij ons hotel. De entree was wel 30 dalasi per persoon dat is wel 1 hele euro!.. Een rib uit mn lijf dus, dat snap je wel.. De manager van het park zei dat je zonder gids waarschijnlijk geen apen zou zien. Maar wij hadden geen zin in een gids, dus gingen we lekker zonder. Nou het barste er van de apen!.. Dus het was gewoon een mooi verkooppraatje. We zagen 2 soorten apen: rode en een beetje geel met bruine. Echt schattig. Het was wel een mooi park en we hebben er een paar uur rond gelopen. Toen we het park uit kwamen liepen we terug naar het hotel over het strand. Er lag een Calamaris op het strand, een octopus. Echt ranzig!.. 's Avonds belden mn ouders nog op om te horen hoe het was.

Maandag:
We moesten gewoon naar school. Romy voelde zich niet lekker dus die bleef 'thuis'. Dus Lidy en ik gingen met zn tweetjes. We hadden een aantal lege waterflessen mee genomen omdat Boto die zou vullen met water uit zijn bron. Dat is een waterbron waar geen chloor in zit, dus nu hoeven we geen water meer te kopen. Op school gingen we spelletjes met de kinderen doen, in groepjes van 4. We leerden ze op klossen lopen, schuifbal en met een of ander schietding met een balletje. Ze genoten er echt van! Op een gegeven moment kwam Bassidy naar me toe. Hij zei dat mijn broer een kind wilde sponsoren en dat ik foto's moest maken. Lidy en ik keken elkaar aan en we dacht van: Neeeee.. dat kan niet!
Maar toch maar gedaan, foto's gemaakt van Omar Ceesay. Echt een schattig jochie. Later hoorde ik van Sander dat hij inderdaad een kind wilde sponsoren. Echt super leuk!!.. Dus als je je geroepen voelt om het ook te doen, hoor ik het wel;)

Dinsdag:
Deze dag begon echt raar! Het regende gewoon!! Nou ja regen, het was meer miezer, maaar regen is regen, dus we zaten in de regen te ontbijten. Dacht ik eindelijk eens uit de regen te zijn!
Op school zat er een meisje bij me op schoot en ik had de kralenketting om die ik van Nel gekregen had. Trekt dat meisje zo mn ketting kapot!.. Een ander meisje (Salata heet ze) zag dat en pakt het draad uit mn handen vandaag. Ze heeft bijna alle kraaltjes van de grond opgezocht en de hele ketting weer geregen! Echt super lief. Ze is nog maar 3 jaar dus verstond ze mijn bedankje niet. Maar echt lief!
We hebben nog met Henk en Jose bij Paradiso gegeten omdat het hun laatste avond was. Lidy kreeg alvast haar verjaardagscadeau, een armbandje! Echt leuk!

Woensdag:
Jaja, het was zover. We gingen naar de krokodillenvijver in Bakau. De Kachikally Crocodile Pool. Ik dacht echt, nou ik ga dus mooi niet aan zo'n krokodil zitten, maar die andere meiden deden het ook dus kon ik niet achter blijven. Het was eigenlijk niks aan. Die krokodol lag daar maar. Maar goed, ik heb wel de beroemdste krokodil van Gambia geaaid! Charly heet hij. Het voelde heel zacht aan die krokodil. Natuurlijk was de woensdag ook weer de dag om op internet te gaan. Dus heb ik even bij gepraat met mn ouders, Sander en Britt en Marijke. Toen heb ik gelijk even de foto's van Sander z'n zoon gestuurd.
Laura belde ook nog. Ze zei dat ze in het Senegambia hotel zat. Wij zijn daar heen gegaan, want het is echt heel dicht bij ons hotel. Echt gek om bekenden tegen te komen!!.. Vooral omdat ze er al een tijdje waren. Toen we weer terug naar ons eigen hotel gingen kwamen een hele drukke Gambiaan tegen. Ik zei: We call you Adeehady (ADHD) en hij vind het helemaal geweldig! Echt grappig!..

Donderdag:
Valentijnsdag!.. Ik wist niet dat het hier zo erg gevierd werd zeg! Het hele hotel was versierd met bloemen. Echt overdreven. En iedereen wenst elkaar een Happy Valentines day!..
Op school was er niet veel boeiends. Was een gewone dag.
Uit school hadden we ook nog een belangrijke klus te doen. Ons visum verliep dus die moesten we verlengen. Boto bracht ons naar Kairaba Avenue om daar naar de politie te gaan. De mensen waren erg aardig en het koste 400 dalasi per persoon totaal. Dus nu zijn we legaal in The Gambia. Er was 1 politieman en die zag ons wel zitten. Hij wilde wel voor ons betalen als hij dan mee mocht naar ons hotel! Haha.. Echt belachelijk!!...
De locals waren wel extra vies op Valentijnsdag hoor haha..

Vrijdag:
Dit was de drukste dag voor ons ooit hier! Op school deden we een quiz met de 2 oudste klassen. Wij moesten dansen en zingen. Die kinderen lachen zeg!
Er was een jongentje op school en die moest de hele tijd overgeven. Naffie dacht dat hij Malaria had. Het was pas zijn 2de dag op school. Echt zielig!
Uit school gingen we voor het eerst naar Boto zijn huis. Hij heeft wel een mooi huis zeg! Groot!.. We zouden daar gaan lunchen. En dat was te zien ook. Er waren 3 vrouwen aan het koken!.. We aten Chicken Yassa. Dat is kip met een saus van mosterd en ui. Echt heerlijk en echt afrikaans.
's middags gingen we naar een charity concert met Mussa en Yatta (twee leerkrachten). Daar was een beroemde gambiaanse kora speler. Was niet zo veel aan!..
We hebben Gambiaanse namen gekregen. Lidy heet Aisha. Romy heet Fatou en ik heet Binta. Echt bekende Gambiaanse namen.

Nou ik vind het wel weer mooi geweest voor nu!
Marloes, ik mail je woensdag!!

Woensdag ben ik 19uur jullie tijd online!

Dikke kus...



  • 16 Februari 2008 - 15:32

    Vader:

    Eerst Aisha ziek, nu Fatou. ben jij de vogende Binta?? (wat betekend dat)

  • 16 Februari 2008 - 16:01

    Suzanne:

    Heej Eva!

    Je maakt een hoop mee zo te lezen. Echt leuk! Gelukkig vinden die kinderen jullie helemaal geweldig. Ze leren vast een hoop van jullie. Echt lief van dat meisje dat ze je ketting ging maken. De kinderen die ik in de klas heb, zijn een stuk brutaler en zouden dat niet doen. Wij hebben net de cito-toets achter de rug met ze. Een heel andere leven dus hier!

    Succes komende week weer en geniet er maar lekker van!

    Kus Suus

    ps groeten aan Lidy e Romy

  • 16 Februari 2008 - 16:23

    Britt & Sander:

    He Beertje,

    Als je Omar ziet doe je hem maar de groeten van ons. Zijn tweede naam is trouwens Kees. Dat hebben wij even bedacht. Dus nu heet hij Omar 'Kees' Ceesay :P Ben je nu al een beetje bruin geworden? Of schiet het nog niet echt op?
    Ik zal er een einde aan breien want Vaders heeft de boerenkool met worst klaar :P

    Groetjes,

    Britt & Sander

  • 16 Februari 2008 - 18:17

    Britt En Sander:

    Hay Eva
    Hier nog een berichtje van ons. Sander die heeft wel heel lief iets neergezet, maar ik wil wel wat meer vertellen/vragen.
    Heel leuk wat je allemaal hebt gedaan. Wat een belevenis zo, wie had dat gedacht.
    Sander en ik waren al aan het bedenken hoe jij zo snel wist dat van Omar, maar nu weten we het. Gaat snel de wereld over!
    We hadden expres gevraagd of het een kindje bij jou op school kon zijn en dat is gelukt. Erg leuk! Kunnen we er toch iets meer over weten en kunnen we via je ouders iets mee geven. Het word waarschijnlijk een Nederlands (voetbal)shirt en een (voet)bal. Het is echt een schattig jochie om te zien. Zit hij nou eigenlijk ook bij jou in de klas, of had jij nou jongere kinderen?
    Ik zorg er woensdag weer voor dat ik optijd bij huize Smit ben zodat we je weer op msn kan spreken, is wel gezellig.
    Veel plezier weer deze week en tot woensdag!!!!
    Liefs Britt en Sander

  • 17 Februari 2008 - 10:58

    Denise:

    Heej Binta,

    Wat een grappige naam zeg, nu al helemaal ingeburgerd. Je komt toch wel terug hé? Niet dat het daar te leuk wordt. Het is mooi om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en zoveel zien van land. Nog heel veel plezier en hoop je snel een keer te spreken op msn.
    Succes!!!

    Liefs Denise

  • 17 Februari 2008 - 11:04

    Marijk:

    Eef wat leuk weer allemaal om te lezen!
    Je hebt idd echt veel gedaan deze week:D
    Heb je foto's gemaakt van de aapies?? Haha.
    En wat leuk dat Sander een kind heeft gesponsord!
    Echt schattig!:D
    Hoe duur is dat? Wie weet... haha!
    Je armbandje weer helemaal mooi? Echt lief.
    Wat betekent Binta en de andere namen?
    Ben benieuwd ;)
    Ik probeer woensdag weer online te komen.
    Moet wel lukken denk k:)

    Groetjes aan Charly, de meiden en de rest!
    En vele groetjes van hier!

    Dikke kus! xx

  • 17 Februari 2008 - 11:53

    Nico En Corry:

    Hoi Eva (of moeten we nu Binta zeggen)
    Tjo jij maakt wat mee zeg!Leuk dat je ons allemaal mee laat genieten. Ook leuk dat we nu een zwartje in de familie hebben.
    Groetjezzzz

  • 17 Februari 2008 - 13:33

    Wim En Gerrie:

    Hoi Tante Eva,

    Ja als Sander een kind heeft ben jij nu tante.
    Geeft hij ook nog een kraamfeest ?
    De groetjes van Inez en die vond het wel een beetje eng dat je een krokodil hebt geaaid.

    De Goedhartjes.

  • 18 Februari 2008 - 12:05

    Peter En Marieke:

    wij zullen maar niks meer zeggen over de familie-uitbreiding....
    leuke verhalen weer, leuk om alles elke keer te lezen! wat voor dingen doen jullie allemaal op de school? kunnen de leraren ondertussen al op stelten lopen? (haha)

  • 18 Februari 2008 - 19:01

    Kees En Marjon:

    Hallo Eva/Binta

    we hebben met veel plezier je verslagen doorgelezen. Wat maak je veel mee daar zeg! De aktie van Sander en Britt vinden wij geweldig! Een (petekind) naar ons hart. Jullie komen regelmatig als onderwerp in de gesprekken hier naar voren. Doe Lidy en Romy ook even de groetjes van ons. Tot de volgende keer.

    Lieve groetjes en een dikke kus van Kees, Marjon, Duncan en Casey.

  • 18 Februari 2008 - 22:00

    Karina:

    Hee eef offe Binta..
    Leuk man je site..
    nu kunnen we je een beetje in de gaten houden en lezen wat je allemaal aan het doen bent,
    Leuke verhalen en leuke foto's!
    wel spannend man die krokodillen aaien.
    ook wel fijn dat je het naar je zin hebt en dat die kinderen het leuk hebben.
    wel rare gedachten dat je daar nu echt bent maar wel heel leuk!

    ook geinig dat je laura en zo tegen bent gekomen, hebben jullie elkaar toch nog gezien.

    Heel veel plezier nog.. en ik wacht wel weer op je mooie verhalen :D!!

    Liefs Karina..

  • 19 Februari 2008 - 09:16

    Stephanie:

    Hee buuf (wel een hele verre buuf nu),

    Als ik dit zo lees heb je het naar je zin en das mooi!

    Ik wilde ff zeggen dat ik de foto's erg mooi vind, dat geeft ons een beeld van wat jij daar meemaakt.Niet te vergelijken!

    Je pa en ma redden 't nu met msnnen, heb geen bericht meer gehad :P

    Nog heel veel plezier daarzo en wie weet tref ik je weer es op msn.

    Groetjes Steef

  • 19 Februari 2008 - 17:42

    Petra:

    Hoi Eva / Binta,

    leuk om weer iet over je te horen....
    maar wat hoorde ik nu?
    heb je weer iets aan je knie?
    hoe komt dat?
    is het wel waar?
    ik ga woensdag op msn!
    ik mis je!
    kom je snel terug?
    ik vindt het zóóóóó erg dat je niet op mijn verjaardag kan komen!!!! snik snik!
    hier gaat alles goed vandaag hebben we een aardijkskunde toets gehad!
    als je weer thuis ben dan kom je maar eens om een koppie (laat het wel ff weten want dan kopen we ff taart!:P )

    kussies Petra

    zie je op msn
    jammer dat je niet op mijn verjaardag kom!!!!

  • 19 Februari 2008 - 17:59

    Tineke :

    hoi EVA leuk van Sander je bent nu tante wat heb je het daar leuk we hopen dat je de kids veel kan leren veel plezier nog gr Tineke

  • 20 Februari 2008 - 18:56

    Angelique :

    hoi juf

    leuk een goed berichtje van u te horen.
    met mij gaat het goed en op school ook.
    in de klas zijn we bezig met het thema water. leuk om te horen dat alles daar goedgaat en naar je zin is kom snel weer terug!!!!!. ik mis e heeeeel erg!

    veel lieve groetjes van Angelique +fam.

  • 21 Februari 2008 - 21:10

    Mama:

    hoi mop, alles goed ??? Is het nog steeds zo warm ?? Nog geen 14 dagen meer en dan kunnen wij het ook allemaal zien. Ben razend nieuwsgierig en, wees maar niet bang, heb er hartstikke veel zin in. Vooral om je weer te zien. Miss you... xxx mama (en papa ook uiteraard)

  • 22 Februari 2008 - 16:28

    Elena :

    Hoi Eva,
    Boeiende verhalen en foto's!
    Heel veel suc6 en plezier daar!

    Groeten,Elena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Eva

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 41865

Voorgaande reizen:

19 Januari 2011 - 30 Maart 2011

Weer terug naar Gambia!!

25 Januari 2008 - 12 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: