Heeeeerlijke week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Eva Smit - WaarBenJij.nu Heeeeerlijke week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Eva Smit - WaarBenJij.nu

Heeeeerlijke week!

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

02 Februari 2008 | Gambia, Kololi

Halloooooo allemaal!!

Missen jullie me al een beetje??:D:D
Nou ik heb heel wat meegemaakt deze week! Maandag was de eerste dag dat we naar school gingen en dus ook de eerste keer dat we Boto zagen. Dus om 8 uur kwam ie aanrijden in z'n 'dikke wagen'. Een vette Mercedes:P Dus Boto reed ons naar school. Wat een weg zeg! Door een zandweg rijden enzo.. maar goed, we kwamen aan bij het schooltje. Het zag er echt zo uit als uit de foto's op de site van Nel. Alleen stond er een muur omheen. We kwamen netjes om half 9 aan op het schooltje. Maar er was nog helemaal niemand van de leerkrachten! Nu weet ik ook wat GMT echt betekend: Gambian Maybe Time! Iedereen komt te laat! Echt iedereen. Alle kindjes keken ons met open mond aan en staarden maar naar ons. Er werd wel veel toubab gezegd, dat betekend blanke. Het is geen scheldwoord ofzo, dat zeggen ze gewoon als ze een blanke zien. Toen de kinderen eenmaal de kat uit de boom gekeken hadden gingen ze allemaal aan ons voelen of we niet zwart waren onder ons witte huidje... Toen kwamen eindelijk de leerkrachten. Aardige mensen! Ik kwam bij Naffie in de klas, dat is de vrouw van de hoofdmeester. Zij heeft nursery 1, de allerjongsten dus. De kindjes zijn 3 jaar oud. Het enige wat ze doen in de lessen is herhalen... De cijfers 1t/m10 en het abc.. Echt strondirritant! ONE TWO TRHEE FOURRR.. en met een keiharde stem! Wat een schreeuwer is Naffie zeg!
Om 11 uur hadden ze break. Ze kunnen dan voor 1 dalasi (3 cent) wat drinken kopen in een plastic zakje en een heel vies goedje ook in een zakje. Dat is palmolie met anjovis, echt ranzig! Na de break deden ze niks meer en konden de kinders naar huis. Wij werden weer opgehaald door Boto. ALle kinderen renden achter de auto aan: TOUBAB TOUBAB! WE hebben deze week ook de materialenkast op school uitgeruimd. Wat een spullen hebben ze! Echt niet normaal! Ze hebben hartstikke veel hier! Ze weten alleen niet wat ze ermee moeten doen!.. Dus dat gaan wij ze nu leren. We hebben de hoofdmeester geleerd hoe hij op klossen moest lopen! Echt grappig.

Nu even wat anders.. Bij het hotel is het heerlijk aan het zwembad! We hebben het erg zwaar;).. Haha.. Alleen iedere keer als je het hotel uit gaat word je opgewacht door locals. Dat zijn mensen die hier wonen en de meeste zijn taxichauffeur. Ze willen alles van je weten en willen met je meelopen enzo.. Er is er 1 en die zegt de hele tijd dat ie zo gek van me is, Alex heet hij. Echt gatver! Ze geven je allemaal een hand. meestal een vieze natte hand:P Het eten hier is wel erg lekker! Voor 5 euro kun je uit eten en dan zit je goed vol! Gisteren hebben we een coctail gedronken omdat we er een week waren!

We hebben van de week nog met Jose en Henk gegeten, was erg gezellig!! Iedere avond zitten we lekker bij het hotel toe koehandelen of gewoon nar het enterntainment te kijken, is erg leuk! We hebben daar een soort van vriend, Mikey, is wel gezellig!

Nou nog even mijn mobiele nummer want niemand belt ons!!! 002206507831
Ik heb Marloes al geprobeerd te bellen, maar t lukte niet:P..

Echt super dat iedereen berichtjes stuurt enzo!!... Ik ga morgen proberen de foto's erop te krijgen!!!

Liefs,
Eva



  • 02 Februari 2008 - 13:02

    Britt:

    Hay Eva,
    Klinkt allemaal weer heel leuk :) Denk dat ik maar een Last Minute boek en je ff kom opzoeken ;)
    Zal morgen weer kijken voor de foto's en ik zal je wel binnenkort een keertje bellen :)
    Veel plezier de aankomende week en hoor wel weer hoe die is gegaan.
    Liefs Britt & Sander

  • 02 Februari 2008 - 14:55

    Noella:

    Heeee Eef!!

    Wat ontzettend gaaf wat je daar meemaakt en dan mag je gewoon nog tot april daar zitten!!
    Ben echt benieuwd naar de foto's hoe het er daar uitziet enzo..

    en ik bel/sms je snel okee?

    xxx kusj,
    noella

  • 02 Februari 2008 - 15:11

    Shanice:

    Heey schat,
    weet niet of je m`n emailtje gehad heb,
    maar wel een leuk verhaal hier hoor:D.. Lekker dat zwembad bij je hotel(A).. Wil ik ook wel hoor..:P Maar mooi dat alles goed gaatxD..
    Na spreek je snel weer, xxxx

  • 02 Februari 2008 - 15:12

    Ing..:

    Heey Eef,

    mooi dat je het zo naar je zin hebt!!
    hier is het carnaval deze week, maar deze keer is er geen Eva..
    beetje gek idee, maar we drinken der 1 op je!!:D

    hoor snel weer van je en de groetjes daar

    liefs x inge

  • 02 Februari 2008 - 16:12

    Denise:

    Heej,

    Leuk om te horen dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben maar ook de mensen kunnen helpen met de materialen die zij al hebben. En is Mikey een vriend of jou vriend? Nee hoor ;) Wij gaan er van het weekend een mooi feestje van maken en laten jou ook de foto's zien. En natuurlijk missen wij jou heel erg!!!!

    Dikke zoenen van mij

  • 02 Februari 2008 - 17:35

    Vader:

    Even snel, mooi dat het allemaal zo goed gaat, ik stop, want ze komen me ophalen voor AZ-PSV (zal wel weer verloren worden)

  • 02 Februari 2008 - 18:05

    Mam:

    hoi moppie,
    leuk om wat van je te horen, hoe het allemaal gaat. Weer het rijk alleen, dus even kijken op je site. Ben razend nieuwsgierig naar foto's. Ik hoop dat het je lukt. Veel plezier en lekker uitslapen op jullie vrije dag morgen ???
    Tot horens, kus mam en groetjes aan Lidy en Romy.

  • 02 Februari 2008 - 20:36

    Melanie:

    Hey Eef,

    Echt superleuk dat verhaal. Wij hadden ook zo´n last van de locals, maar dat zal na een tijdje bij jullie wel overgaan omdat ze jullie kennen. Maandag moet ik beginnen met stage. Een klas van 15, alleen jongesn, waarvan de helft met leerproblemen en de helft met gedragsproblemen. Ze zijn 10 en 11 jaar. Spannend dus ook. Lijkt me ontzettend leuk vinden om wat foto´s te zijn. Zijn jullie ook al naar serrakunda geweest en senegambia (zo heet het geloof ik). Nou nog heel veel plezier, lekker bij het zwembad hangen en niet te bruin worden hoor!

    Dikke Kus Melanie

  • 02 Februari 2008 - 22:53

    Wim En Gerrie:

    Hoi Eva,

    Leuk weer wat te lezen van jullie.
    Heeft een van de andere meiden een klein zusje ?
    Thom was gisteren nl. bij de toverbal in opmeer en daar zij een meisje dat ze naar Gambia ging omdat haar zus daar was.
    Veel plezier nog en hopelijk lukt het jullie om ze te laten werken met de materialen. Wordt het ook wat minder saai.

    De Goedhartjes.

  • 03 Februari 2008 - 12:45

    Peter En Marieke:

    wat een ervaringen al zo'n eerste week! ben heel benieuwd hoe jullie het gaan vinden op de school.

  • 03 Februari 2008 - 17:40

    Shanice:

    Haha et eerste aapje op de foto(A)(L)

  • 03 Februari 2008 - 18:09

    Jessica:

    Hee Eef!!
    Natuurlijk missen we je, vooral bij DEEN he, wat een stilte op de zaterdagmiddag haha ;)
    Zo te zien heb je het erg zwaar daar in de zon :p
    Echt gaaf dat het zo leuk is daar, en de foto's zien er ook leuk uit! :D
    Ik blijf je verhalen lezen!
    Kusss Jessica

  • 03 Februari 2008 - 18:09

    Jessica:

    Hee Eef!!
    Natuurlijk missen we je, vooral bij DEEN he, wat een stilte op de zaterdagmiddag haha ;)
    Zo te zien heb je het erg zwaar daar in de zon :p
    Echt gaaf dat het zo leuk is daar, en de foto's zien er ook leuk uit! :D
    Ik blijf je verhalen lezen!
    Kusss Jessica

  • 03 Februari 2008 - 18:39

    Nico En Corry:

    Hoi Eva,
    Wij maar denken dat we eten mee moesten geven. Ik denk dat een stoffer en blik meer nodig is.
    Veel plezier!

  • 03 Februari 2008 - 19:29

    Rob:

    Hoi, Eva

    Wat een leuke foto's! We zijn heel blij om iets van je te horen. Hopelijk kun je die kids daar iets leren! Zo te zien kun je ook de leerkrachten iets bijbrengen..... Lol. Veel plezier met je slecht uitziende stage...... uhum...

    Groetjes,

    Gerard, Tineke en Rob

  • 03 Februari 2008 - 19:35

    Marloes!:

    Heeej Eeeef!!
    Wat coooool die fotos! Geweldig!
    T ziet er echt heel leuk uit allemaal!
    Leuk dat je nu ook af en toe kan mailen!!!!!! Toppiee!!!

    Liefs, loes!!!!!

  • 04 Februari 2008 - 06:44

    Angelique:

    Heey eva,ik ben blij dat je het daar zo leuk hebt. leuke foto's gisteren hadden wij carnaval het was echt gaaf. jammer dat u weg was!!

  • 04 Februari 2008 - 16:46

    Linda:

    Je heb het goed voor elkaar zeg! Ziet er mooi uit... En die apen geweldig neem er maar 1tje mee naar NL haha..
    Kusjess

  • 04 Februari 2008 - 18:02

    Petra:

    hoi Eef,

    ik vond het leuk dat je laatst op msn was!
    het was wel erg leuk en gezellig.
    ik heb het op school gezegt wat ik moest zeggen!
    als ik nog iets voor je kan doen dan zeg je het maar!
    een ding vindt ik erg jammer dat je er met mijn verjaardag niet ben en ook natuurlijk dat je zolang weg blijf!
    kom alstjeblieft heel snel terug en laat nog meer van je horen!!!!!
    mis je al!!!!

    -xxx-Petra-xxx-

  • 04 Februari 2008 - 21:08

    Marijk:

    Heeee!:D
    Haha wat leuk om allemaal te horen joh!
    Wel onwijs schattig zulke kleine kindjes, mar volgens mij vreselijk irritant telkens dat alfabet enzo!!;) haha.
    Hoe hebben de andere meiden het?
    Is het bellen en smsen duur?
    K stuur je zo wel ff een smsie!:)
    En super al die foto's!
    Fijne dagen meid! :D xxxxxx

  • 05 Februari 2008 - 15:51

    John Koster:

    Beste Eva en andere kanjers

    hier even een berichtje vanuit het mooie
    Wervershoof
    het ziet er leuk uit allemaal,in de ochtend
    een lesje geven en smiddags lekker een
    beetje luieren! lijkt mij ook wel wat z'n
    stage.en savonds een lekker biertje drinken
    met een of andere leuke knul.
    ik hoop dat jullie nog een gezellige tijd
    tegemoed gaan
    groetjes

    john (een collega van je Vader)

  • 05 Februari 2008 - 17:58

    Suzanne:

    Heej Eef!

    Echt superleuk om je verhalen te lezen! Zo te horen vermaken jullie je wel! Niet zulke lange stagedagen als ik maak in ieder geval. Ik heb ook weer een pittige klas, met allemaal van die kinderen die je lekker uitproberen. Maar die zijn dan ook al 11 of 12 jaar, dat is toch wat anders dan kinderen van 3 die je moet leren tellen enzo.

    Wel grappig dat jullie daar zo aanbeden worden door al die zwarte kindertjes. Het zijn vast allemaal schatjes!

    Ik blijf je verhalen zeker volgen en natuurlijk je foto's bekijken! Heel veel succes en doe de groeten aan Lidy en Romy!

    Kus Suzanne

  • 05 Februari 2008 - 18:12

    Annemarie En Rob:

    Hoi eva. Leuk te lezen dat je het naarje zin hebt daar in gambia.Dat ze zoveel spllen hebben en niet weten waarvoor is wel jammer, maar een uitdaging voor jullie,want dan allen is deze hulp echt goed. Geniet van alles en tot gauw
    groeten Rob en Annemarie

  • 06 Februari 2008 - 12:51

    Nick:

    Pffff wat een reacties zeg ;) Ben jij ff lkkr populair !!
    Maarre.. ik weet zeker dat je het helemaal geweldig vind daar en hoop dat je echt nog een toptijd voor je heb (denk 't wel;)) Zou leuk zijn om elkaar weer te spreken als we ALLEBEI terug zijn in Nederland ;)...

    Xxx Nick

  • 06 Februari 2008 - 18:19

    Jeroen:

    heey juf.
    is het een beetje leuk daar,
    carnacal was ook vet, we hebben gewonnen met de publieksprijs van de optocht en derde in ke optocht.
    De foto's staan op www.deklapbroeken.nl
    groetjes jeroen

  • 06 Februari 2008 - 18:28

    Vader:

    Dames, we hebben onze spuiten gehaald en zijn dus bijna klaar om ook die kant op te komen. Ik ben wel heel benieuwd naar Alex, maarrrr over een paar weken gaan we dat zien.

  • 08 Februari 2008 - 17:01

    Gonda :

    Hoi Eva,
    wat een leuke foto's en wat een mooi weer. Nog veel plezier de komende tijd. groetjes Gonda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Eva

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 41859

Voorgaande reizen:

19 Januari 2011 - 30 Maart 2011

Weer terug naar Gambia!!

25 Januari 2008 - 12 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: